> De e-sigaret om te stoppen met roken (rookvrij in 7 simpele stappen!)

e-sigaret-versus-tabak

De elektrische sigaret is een uitstekend alternatief voor de reguliere sigaret en een prima hulpmiddel als je wilt stoppen met roken. Tenminste – als je weet hoe je de e-sigaret goed en veilig moet gebruiken. Daarom: stoppen met roken met de e-sigaret in 7 simpele stappen!

Stap 1: Verzamel informatie over de e-sigaret

Op internet is veel informatie over e-sigaretten te vinden. Het is raadzaam je goed in te lezen voordat je keuzes maakt:

Verdiep je in wat een e-sigaret is
Ontdek wat de voordelen van de e-sigaret zijn
Lees wat wetenschappers en artsen over de e-sigaret zeggen
Verken welke soorten e-sigaretten er zijn

Op deze website vind je veel informatie over de e-sigaret. Doe er je voordeel mee! Ook is het leerzaam om in contact te komen met mensen die succesvol zijn overgestapt op de e-sigaret. Kijk bijvoorbeeld eens op dampforum.nl. Wil je meer informatie over stoppen met roken, dan is Ikwilstoppenmetroken.NU een interessante website boordevol informatie.

Stap 2: Bestel je eerste starterskit

Klaar voor de e-sigaret? Schaf dan je eerste starterskit (of startersset) aan. Een starterskit bevat alle onderdelen en hulpmiddelen om je e-sigaret goed te kunnen gebruiken. Denk aan een batterij, een oplader, een atomizer, clearomizer, etcetera. Een degelijke starterskit is al vanaf zo’n 40 euro te koop. Kijk hier voor de beste aanbieders van e-sigaretten. Kijk je liever eerst de ‘kit’ uit de boom? Een wegwerp e-sigaret is een uitstekende en voordelige manier om kennis te maken met e-roken. Esiggie en Supersmokerclub verkopen prima wegwerpsigaretten voor nog geen 10 euro.

Stap 3: Bouw het roken af

Ex-rokers die met behulp van de e-sigaret zijn gestopt met roken, deden dat vaak geleidelijk. Ze stapten dikwijls niet van de ene op de andere dag over op de e-sigaret. Vaak rookten ze in het begin nog af en toe een normale sigaret. Het is een goede manier om de normale sigaret en de e-sigaret met elkaar te vergelijken. Je zult snel ontdekken dat de e-sigaret net zo makkelijk in het gebruik is en allerlei lekkere smaakjes heeft. Bovendien zul je merken dat het dampen van e-sigaretten een stuk goedkoper is. Ben je het roken echt beu, stop dan direct met roken en gebruik de e-sigaret voor de moeilijke momenten. Zo krijg je niet de talloze schadelijke stoffen binnen van de gewone sigaret, maar kun je wel je nicotinebehoefte blijven bevredigen.

Stap 4: Bouw de hoeveelheid nicotine af

De e-sigaret is veel minder schadelijk dan een normale sigaret, maar bevat (in de meeste gevallen) wel nicotine – het ingrediënt dat de sigaret zo verslavend maakt. Het grote voordeel van de e-sigaret is dat je het nicotinegehalte kunt afbouwen. De e-liquids of cartridges zijn verkrijgbaar met diverse doses nicotine. Veelvoorkomende hoeveelheden zijn 18 mg, 12 mg en 6 mg. Maak een tijdspad voor het afbouwen. Stap bijvoorbeeld telkens na een aantal weken over op een lager nicotinegehalte. Je kunt ten slotte eindigen met nicotinevrije e-liquids of cartridges. Veel merken verkopen ook een e-sigaret zonder nicotine.

Stap 5: Damp minder

Tegelijkertijd met het afbouwen van het nicotinegehalte is het raadzaam dat je minder gaat dampen. Echter, omdat je bij het gebruik van de e-sigaret geen duidelijk stopmoment hebt – je drukt hem niet uit na gebruik – is het verstandig de hoeveelheid trekjes die je neemt geleidelijk te verminderen. Begin bijvoorbeeld bij 10 en bouw af naar 8, daarna naar 6, etc. Minder trekjes betekent immers ook minder nicotine. Je wordt dus minder afhankelijk en ontwent zo de nicotine.

Stap 6: Bepaal je eigen tempo, maar wees gedisciplineerd

Bij alle voorgaande stappen is het van belang je eigen tempo aan te houden. De één doorloopt de stappen sneller dan de ander. Doe waar je je goed bij voelt en wat voor jou het beste werkt, maar wees wel gedisciplineerd. Maak een plan en houd je daaraan. De switch van gewone sigaretten naar de e-sigaret is een geweldige eerste stap op weg naar een rookvrij leven. Probeer de oude sigaret zo snel mogelijk achter je te laten en ontdek dat de e-sigaret een uitstekend middel is om van het roken af te komen. Het vervangen van reguliere sigaretten door de e-sigaret resulteert al snel in merkbare gezondheidsvoordelen. Veel rokers die overstappen op de e-sigaret ervaren vrijwel direct dat hun reuk- en smaakzin verbeteren, evenals hun conditie.

Stap 7: Zet een punt achter de e-sigaret

Overstappen op de e-sigaret is verstandig, maar niet zonder risico. Het gevaar bestaat dat de e-sigaret een blijvend alternatief wordt voor de gewone sigaret. Iets dat je liever wilt voorkomen – ook al is de e-sigaret veel minder schadelijk dan gewone sigaretten. Bedenk dat het voorgoed stoppen met roken én dampen de beste beslissing is die je kunt nemen. Met de overstap naar de e-sigaret zet je een belangrijke stap op weg naar een gezonder leven. Zorg ervoor dat je uiteindelijk ook een punt zet achter de e-sigaret.

Deze e-sigaretten zijn populair >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *